رئیس كمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید از عقل و احساس، توامان برای مصرف پوشاك بهره بگیریم

حسن بنیانیان تاكید كرد: باید رسانه ها به نوجوانان و جوانان این را آموزش دهند كه از عقل و احساس خودشان توامان برای مصرف پوشاك یا موارد دیگر، بهره بگیرند.

1397/02/03
|
22:25

برنامه «صبح و گفت و گو» رادیو گفت و گو با موضوع انتخاب رنگ سال و با حضور دكتر حسن بنیانیان رئیس كمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دكتر مهدی محمودی رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور روانه آنتن شد.
حسن بنیانیان در آغاز در خصوص تاثیر رنگ سال بر تحرك در بازار گفت: باید خودمان با استفاده از عقل و احساس و شرایط ویژه خودمان تصمیم بگیریم نه اینكه صاحبان كارخانجاتی كه پارچه هایشان بر روی دستشان مانده و تولید انبوه كرده اند و مشتری ندارند، با كمك رسانه ها برای ما تعیین تكلیف كنند.
وی با تاكید بر اینكه باید نسل جوان و جامعه را به عقلانیت دعوت كنیم، تصریح كرد: وقتی می خواهیم به سراغ مد و زیبایی برویم، خودمان باشیم كه زیبایی را متناسب با شرایط زندگی و رنگ وجودی خود برای زندگی مان تعریف كنیم و نه اینكه دیگران از راه دور ما را استانداردسازی كنند و بگویند امسال این رنگ مد است و نتیجتا بسیاری از لباس ها كه این رنگ را ندارد باید قبل از اینكه غیر قابل استفاده شود، كنار بگذارید.
رئیس كمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی متذكر شد: اینها حاصل نظام های سرمایه داری دنیا است كه جریان های سرمایه داری تصمیمات ما را می سازند ولی گونه ای به ما القا می كنند كه ما خودمان داریم تصمیم می گیریم كه چه چیزی را بپوشیم. اما القای دائمی از طریق شخصیت هایی است كه برای نوجوانان و جوانان اسوه می شوند و به ما القا می كنند كه شما باید این لباس را بپوشید تا زیبا باشید.
وی تاكید كرد: باید رسانه ها به نوجوانان و جوانان این را آموزش دهند كه از عقل و احساس خودشان توامان برای مصرف پوشاك یا موارد دیگر، بهره بگیرند.
در ادامه مهدی محمودی با بیان اینكه دنیا برمبنای برندها و پول و رسانه مدیریت می شود، گفت: رنگ سال مرتبط با اجناس داخل كارخانه ها نیست، هرچقدر هم كارخانه ای پارچه تولید كرده باشد ظرف چند ماه تمام می شود ولی رنگ سال در طول سال مصرف می شود. رنگ سال توسط موسسات بزرگ انتخاب می شود و با قدرت رسانه ای كه دارند، همه جا منتشر می كنند.
وی متذكر شد: این كار درست یا غلط وجود دارد و وقت بحث روی موجودیت آن نیست الان وقت آن است كه ببینیم آیا ما توان اعلام رنگ دیگری غیر از رنگ آن ها را داریم.
رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور اعلام كرد: یكسالی است كه بعضی از برندها دست به دست هم دادند و دارند فرهنگ انتخاب رنگ سال ایرانی را هم ساری و جاری می كنند و باید این را تقویت كنیم.
وی با بیان اینكه كارگروه ساماندهی مد كشور حدود 10 سال است كه در وزارت ارشاد در قالب ساماندهی مد و لباس، فعالیت می كند، گفت: در این مدت، خیلی هم اتفاقات خوبی افتاده و بیش از صدها جشنواره مد و لباس برگزار شده اما موضوع اصلی این است كه موضوع مد هرجا به دولت گره خورده، منحرف شده است.
محمودی با تاكید بر اینكه سیاستگذار حوزه مد در دنیا دولت ها نیستند و برندها هستند، گفت: دولت باید حمایت از تولید ایرانی و برند ایرانی را واقعا سر لوحه خودش قرار دهد. یك برند ایرانی وقتی كالكشنی را بیرون عرضه می كند بزرگترین هزینه اش، تبلیغات است. تنها كرایه سه بیلبورد كه دیگر جایگاهی در دنیای تبلیغات ندارد، در سه بزرگراه برای مدت یك ماه، میلیارد ها تومان هزینه دارد.
وی با اشاره به اینكه صدا و سیما به طور عملی حمایت خود از كالای ایرانی را آغاز كرده است، بیان كرد: امسال صدا و سیما تعرفه تولید داخلی را كاهش داد و با تخفیف 80 الی 90 درصدی، محصولات داخلی را تبلیغ می كند و این یعنی ورود عملی صدا و سیما در حمایت از تولید ملی.


دسترسی سریع