درواكنش به یك اظهار نظر، مطرح شد: افتخار می كنم كه دستیارِ كارگردانان بزرگ كشور بوده ام

یك كارگردان درواكنش به اظهار نظر یك كارگردان جوان گفت: : با افتخار دستیار كارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی كیا،رسول صدر عاملی و دیگر كارگردانان بودم .

1396/08/06
|
20:00

دانش اقباشاوی در برنامه" سینما معیار" رادیو گفت وگو در خصوص اظهار نظر جنجالی یكی از كارگردانان جوان سینما بیان كرد: من در حال نگارش فیلمنامه خودم بودم و رفتار غیرحرفه ای و اظهار نظر یك كارگردان جوان موجب شد تا من وظیفه خودم بدانم تا نسبت به آن واكنش نشان دهم و یادداشتی در این خصوص نوشتم و منظور از این یادداشت هم نقد یك رویكرد و نگاه بود.

وی افزود: در تمام حوزه ها افراد ابتدامهارت كسب كرده و پس از ماهر شدن محصولی را تولید می كنند و بواسطه آن محصول به شهرت می رسند اما با گسترش فضای مجازی اجازه داده شده تا هر انسانی قبل از كسب مهارت به یك موفقیت دست پیدا كند و به یك شهرت بادآورده دست یابد و این اجازه را به خود می دهد كه در مورد موضوعی اظهار نظر كند واندیشه،تجربه و كسوت را زیر سوال ببرد.

این كارگردان سینما بیان كرد: این نگاه یك رویكرد نسبی گرایانه منحط است و نباید شهرت بادآورده و مهارت نسبی اجازه دهد تا افراد در خصوص حرفه های دیگر سینما دست به تحقیر و توهین بزنند وقطعا عنوان شدن آن از سوی یك فرد نورسیده واكنش تندی نیز خواهد داشت.

اقباشاوی با اشاره به طی كردن مسیر حرفه ای خود در سینما گفت: تحصیلات آكادمیك مرتبط با سینما دارم و پس از آن اقدام به ساخت فیلم های مستند و كوتاه كردم و پس از كسب جایزه بهترین فیلم كوتاه ابتدا دستیار كارگردان شدم و سپس كارگردانی را آغاز كردم.

وی تصریح كرد: با افتخار دستیار كارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی كیا،رسول صدر عاملی و دیگر كارگردانان بودم .

این كارگردان سینما ضمن بیان اینكه نحوه ورود اصلی به حرفه های سینما نقش مهمی در بهبود و پیشرفت در این صنعت را دارد گفت: مسیر این گونه است كه ابتدا باید تحصیلات آكادمیك داشت سپس ساخت فیلم كوتاه و دستیار كارگردانی و در آخر ساخت فیلم و اولین چیزی كه در دستیاری كارگردانی یاد گرفته می شود صیانت از سرمایه سرمایه گذار است و خیلی تجربیات و نكات فكری،هنری و صنعتی و آموزنده دیگر در زمان دستیاری كسب می شود.

وی تاكید كرد: ساخت فیلم كوتاه و دستیاری شرط لازم برای كارگردانی است اما كافی نیست و كسی كه كارگردانی می كند بهتر است قبل از آن دستیار كارگردانی كرده باشد.

اقباشاوی با اشاره به راه های ورود به عرضه بازیگری گفت: هماهنگونه كارگردانی یك مسیر مشخص دارد ورود به عرصه پرسود بازیگری نیز به طرق مختلف انجام می شود كه داشتن سواد آكادمیك،استعداد مناسب،فعالیت در تئاتر، داشتن چهره زیبا برای پرده بزرگ است كه اغلب بازیگران از این راه ها وارد عرصه بازیگری شده اند و جوایز ارزنده ای هم در جشنواره های مختلف كسب كرده اند.

وی با بیان اینكه سینما صنعت است گفت: در این صنعت با استفاده ازدوربین،موسیقی،مونتاژ ، كارگردانی و میزان سن می توان افراد با استعدادهای متوسط را به بازیگری وارد كرد اما ممكن است فردی كه به غیر از تحصلات آكادمیك و راه های معمول ورود به بازیگری، در قالب سرمایه گذاری بخشی از سرمایه فیلم در ازای نقش آفرینی در آن طی كند .

این كارگردان سینمای ایران با اشاره به دو نكته دیده شدن و اوضاع نابه سامان اقتصادی در رواج نقش فروشی در سینما گفت: مفهوم دیده شدن در تمام دنیا وجود دارد و موجب می شود این اتفاقات در سینما رخ دهد و در غرب هم افرادی برای دیده شدن در سینما سرمایه گذاری می كنند اما نحوه ورود آن ها به این عرصه كاملا قانون مند بوده و بصورت رشوه نیست.

وی بیان كرد: نوع ورود یك بازیگر به سینما در كیفیت و پیشرفت در بازیگری نقش مهمی دارد و اگر كسی از مسیر درست وارد شود قطعا نیازی به سرمایه گذاری یك یازیگر در فیلمی نخواهد بود و این كارگردانان و تهیه كنندگان هستند كه به دنبال بازیگر خواهند رفت و برای آنها دستمزد های بیشتری هم خواهند داد.

وی افزود: اوضاع نابسامان اقتصادی دیگر مقوله است كه موجب شده تا یك فرد برای به ثمر رسیدن فیلمش و برا ی پر كردن خلاهای مالی آن اقدام به استفاده از سرمایه گذاری افرادی كند كه علاقه مند به دیده شدن هستند.

اقباشاوی ضمن بیان اینكه به حرفه بازیگری بدبین نیستم گفت: با توجه به ارتباط خوبی كه بین صنوف مختلف حرفه سینما وجود دارد و استفاده آنها از تجربیات یكدیگر در دهه های گذشته صنعت سینما بدون سرمایه گذاری افرادی كه شهوت دیده شدن دارند هم می چرخد و اگر یك بازیگر در چند فیلم سرمایه گذاری هم بكند اگر تماشاگران از آن استقبال نكنند نمی تواند درسینما باقی بماند.

این كارگردان سینما تاكید كرد: رمز ماندگاری یك فرد در سینما كیفیت اوست البته برخی ابزارها هم در اختیار مردم است مانند فضای مجازی كه می تواند خیلی موثر باشد اما مهارت و كیفیت یك بازی گر است كه می تواند متضمن ادامه حیات او در سینما باشد.

وی همچنین بیان كرد: خانم "پاریس هیلتون " كه پدرش صاحب كمپانی هیلیتون بودند هیچ استعدادی نداشت و صرفا بدلیل داشتن پول وارد عرصه بازیگری شد و اگر سینما به سمت صنعتی شدن گام بردارد سازوكار و مسیر قانونی سرمایه گذارانی كه به بازیگری علاقه دارند نیز مشخص خواهد شد و سینما صنعتی می تواند هزینه های فیلم را از گیشه در بیاورد و دولت هم باید حمایت كند تا سینمای ایران تقویت شود.

دسترسی سریع