كارشناس نیازسنجی و طراحی آموزشی دانشگاه فرهنگیان: توجه به نیازهای فارغ التحصیلان تضمینی برای ورود به بازار كار است

كارشناس نیازسنجی و طراحی آموزشی دانشگاه فرهنگیان با تاكید بر اینكه دانشگاه و آموزش عالی باید تامین كننده نیازهای روز باشد، گفت: فارغ التحصیلان زمانی می توانند وارد بازار شوند كه در برنامه درسی آموزش عالی به نیازها توجه شده باشد.

1396/08/02
|
22:30

برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع برنامه های آموزشی حوزه آموزش عالی كشور متناسب با نیازهای روز می باشد یا خیر؟ و با حضور دكتر حاتم فرجی كارشناس نیازسنجی و طراحی آموزشی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

دكتر حاتم فرجی در آغاز درباره این موضوع كه آموزش عالی توانایی رفع نیازها را دارد، گفت: باید آموزش عالی را از نظر سه وجه بررسی كرد؛ برنامه درسی، نیازهای روز و نسبت بین برنامه درسی و نیازهای روز.

وی با بیان اینكه تعاریف و انواع مختلفی برای برنامه درسی در نظر گرفته اند، عنوان داشت: برنامه درسی رسمی، غیر رسمی، ضمنی، پنهان و ... در زیر مجموعه برنامه درسی قرار می گیرند. آنچه امروز اهمیت دارد برنامه درسی رسمی یا همان برنامه مكتوب است كه دارای یكسری عناصر مشخص می باشد.

وی ادامه داد: برنامه درسی عبارت است از مجموعه ای از اقدامات، فعالیت ها و تجربیاتی است كه در موسسات و نظام های آموزشی و دانشگاه ها فراهم می شود تا از طریق آن مهارت های لازم در دانشجوها پرورش داده شود. بنابراین برنامه درسی در قلب نظام دانشگاهی قرار گرفته است كه با تركیب عناصر مختلف، می توانیم كارایی و اثربخشی و همچنین كیفیت نظام دانشگاهی را تضمین كنیم.

این كارشناس نیازسنجی و طراحی آموزشی دانشگاه فرهنگیان از عناصر برنامه های درسی گفت و اظهار داشت: این عناصر همان اهداف برنامه های درسی هستند كه شامل محتوا و روش های یادگیری و ارزشیابی می شوند.

وی با تاكید بر اینكه دانشگاه و آموزش عالی باید تامین كننده نیازهای روز باشد، اظهار داشت: در هزاره سوم اهداف مشخصی برای دانشگاه ها برشمرده اند مانند ریشه كن كردن فقر، توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، رفع تبعیض های نژادی. این اهداف، طیف زیادی از تغییرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراملی را به وجود آورده است.

فرجی تاكید كرد: برنامه درسی آموزشی باید به نیازهایی جامعه از جمله كارآفرین بودن توجه كند. در این هزاره دولت ها تمایل به كوچك شدن و كاهش هزینه ها دارد و از سوی دیگر بخش خصوصی تمایل به ورود به بخش های مختلف دارد كه این بخش خصوصی همان فارغ التحصیلان هستند. البته فارغ التحصیلان زمانی می توانند وارد بازار و میدان شوند كه در برنامه درسی آموزش عالی به نیازها از جمله مسئولیت پذیری، روابط اجتماعی و هوش هیجانی توجه شده باشد.

وی نیازها را به دو بعد ملی و فراملی تقسیم كرد و عنوان داشت: در بعد ملی نیازهای فردی، اجتماعی و شغلی وجود دارد و در بعد فراملی نیازهای جهانی شدن و تبدیل شدن به شهروند جهانی توجه می كنیم.

دسترسی سریع