چهار مضراب ابوعطا در سیم آخر رادیو فرهنگ

برنامه سیم آخر چهارشنبه 12 تیرماه ظرافت ها و اهمیت چهار مضراب ابوعطا در موسیقی ایرانی را بررسی می كند.

1398/04/12
|
12:56

به گزارش روابط عمومی رادیو فرهنگ ، برنامه «سیم آخر» امروز چهارشنبه 12 تیرماه به بررسی چهار مضراب ابوعطا در موسیقی اختصاص دارد .
چهار مضراب در ابتدا بر روی سازهاى مضرابى مثل تار و سه تار و سنتور متداول بوده و سپس در روى سازهاى دیگر مخصوصا ویولون رواج و توسعه پیدا كرده است و از این نظر به آن چهارمضراب گفته اند كه در چهار مضراب هاى اولیه موتیف یا پایه هاى آن كه محور ملودى بوده با چهار ضربه ى مضراب نواخته مى شده است.
ابوالحسن صبا با استفاده از این پایه ،بعضى از چهار مضراب هاى خود را مثل چهارمضراب اصفهان، چهار مضراب شور و چهارمضراب ابوعطا كه در كتاب هاى دوره اول و دوم ویولون ساخته اند به احتمال قریب به یقین آن ها را از تار و یا سه تار به ویولون منتقل كرده و گسترش داده اند.
در اجراى ردیف موسیقى ایران ، چهارمضراب ها نقش مهمى دارند زیرا بیشتر درآمدها و گوشه هاى ردیف موسیقى ایران را نغمات غیر موزون تشكیل مى دهند و اجراى آن ها موجب یكنواختى شده و شنونده را كسل مى كند .وجود ملودى هاى موزون از جمله چهارمضراب ها براى رهائی از این یكنواختى بسیار مهم است و نوازنده هر لحظه كه احساس كند مطالب اجرا شده موجب كسالت شنونده شده است، متوسل به اجراى یك چهارمضراب مى شود و به همین خاطر نوازندگان و آهنگسازان موسیقى ایران چون ابوالحسن صبا ،على تجویدى ، فرامرز پایور و …با هوشیارى متوجه این نكته شده و براى بسیارى از گوشه هاى ردیف در دستگاه هاى مقام هاى موسیقى ایران چهارمضراب ساخته اند.
در برنامه ی سیم آخر با حضور كارشناسان حوزه ی موسیقی درباره ی درك و دریافت و تبیین درست از موسیقی بحث و گفتگو می شود این برنامه هر چهارشنبه ساعت 16:30 از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز پخش می شود.

دسترسی سریع