رقابت برای مخاطب افزایی در فضای مجازی

دبیركمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به بخش رقابتی میان برنامه سازان گفت: حدود600 برنامه رادیویی از 15 شبكه رادیویی به طرق مختلف در فضای مجازی حضور داشتند كه رقابت و داوری از میان این تعداد برنامه انجام شد.

1398/01/27
|
11:20

به گزارش كمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، مهدی شاملو افزود: در مرحله اول داوری 50 عنوان انتخاب شد و به مرحله دوم راه یافت و در مرحله دوم نیز 3 عنوان برنامه انتخاب خواهد شد. داوری مرحله اول به شكل رایانه ای و در مرحله دوم انسانی انجام شده است.
وی با اشاره به 4 مولفه مهم برای حضور آثار در فضای مجازی تاكید كرد: میزان تولید و حضور در فضای مجازی، تعامل برنامه ها با مخاطبان در قالب كامنت، پسندیده شدن، پیامك و... ، ضریب نفوذ تولیدات كه از طریق بازنشر محتوا بدست می آید و موفقیت در جذب مخاطب در فضای مجازی به این معنی كه چه تعداد مخاطب برنامه را در فضای مجازی (اپلیكیشن، سایت و دیگر درگاه های اینترنتی) دنبال كرده است مهمترین مولفه های داوران برای ارزیابی آثار بود.
شاملو با اشاره به نحوه برگزیده شدن شبكه ها در این بخش گفت: انتخاب 3 برنامه موفق در فضای مجازی، انتخاب 2 شبكه در بخش رادیو نما، و معرفی یك شبكه برتر در فضای مجازی كه برآیند كل برنامه هایش در این فضا رتبه بالایی كسب كرده است ماحصل داوری و اهدای جایزه بخش فضای مجازی در روز اختتامیه خواهد بود.
دبیر كمیته فضای مجازی تاكید كرد: كیفیت یكی از معیارهای اساسی ماست و همچنین موفقیت در میزان انتشار محتوا و موفقیت در جذب و كسب شنونده و همچنین میزان به تعامل وا داشتن مخاطب مورد توجه ماست. در عصر كنونی فضای مجازی به مدد رادیو آمده است و پادكست یا همان رادیوهای اینترنتی، نمونه مشخصی از این حضور موفق است. ضمن اینكه رادیو نما نیز سبب حرفه گرایی،تخصص گرایی، تنوع بخشی ،تعامل دوسویه با مخاطب، شده است.
وی افزود: اكنون شبكه های مجازی پرقدرت در خدمت رادیو هستند و با فراهم شدن بستر رقابت در فضای مجازی شاهد پویایی، اثر بخشی و مخاطب افزایی شبكه های رایویی خواهیم بود.
دبیر كمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو تصریح كرد: در این دوره از جشنواره بخش مردمی و بخش پادكست ها بسیار فعال بودند و عرصه حضور برای تولیدكنندگان این بخش فراهم شده بود.
شاملو تاكید كرد: طبق سنجش های رسانه ای، ما با مخاطب 1/7 درصدی در فضای وب سایت ها و اپلیكیشن های رادیو رتبه قابل قبولی از نظر جذب مخاطب داشته ایم و امیدواریم این رقم در سال آینده افزایش پیدا كند.
وی با اشاره به چهار محور اصلی داوری در كمیته فضای مجازی افزود: در بخش اول تولید كلیپ های چندرسانه ای كه از دل برنامه های رادیویی انتخاب شده اند بررسی شده است . این كلیپ ها با محتوای متنوع مانند خلاصه ای از یك برنامه، تیزر برنامه یا موضوع شاخصی از یك برنامه ارائه شده اند و با توجه به سهمیه 15 شبكه رادیویی به دفتر جشنواره ارسال شده و مورد ارزیابی قرار كرفته اند.
دبیركمیته فضای مجازی توضیح داد: رادیو نما بخش دوم ارزیابی های ما را به خود اختصاص داده است. رادیو نما رسانه مكمل كاربردی رادیوست. به واسطه این رسانه حضور رادیو امروز در خانه ها گسترش پیدا كرده است و دقت، حساسیت و كیفیت بر اساس مدیا مهم است.
وی در پایان گفت: كیفیت محتوا، همخوانی تصاویر و محتوا، توجه به كاركرد رادیو و خلاقیت در به كارگیری متن و عكس از جمله معیارهای ما برای داوری آثار در بخش رادیو نما بوده است.

دسترسی سریع