نشست تبیین سیاستهای محتوایی برنامهسازی معاونت صدا در سال 98 با محوریت گفتمانهای 5 گانه
دكتر حمید شاه آبادی در نشست تبیین سیاست های محتوایی برنامهسازی معاونت صدا در سال 98 كه با حضور مدیران و مدیر گروههای شبكههای رادیویی در معاونت صدا برگزار شد، با بیان این كه برنامههای رادیویی میبایست سبك زندگی ایرانی- اسلامی تصریح كرد :
دكتر حمید شاه آبادی در نشست تبیین سیاست های محتوایی برنامهسازی معاونت صدا در سال 98 كه با حضور مدیران و مدیر گروههای شبكههای رادیویی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد، با بیان این كه برنامههای رادیویی میبایست سبك زندگی ایرانی- اسلامی را ترویج كند، تصریح كرد: طراحی برنامههای رادیویی به نحوی باشد كه روی اعمال و رفتار مخاطب تاثیر داشته باشد
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا دكتر حمید شاهآبادی با اشاره به زندگی در نعمت بزرگنظام مقدس جمهوری اسلامی با بیان اینكه میبایست قدردان این نعمت باشیم گفت: چنانچه افرادی در این برهه از زمان دارای مسئولیت هستند ، ضمن قدردانی از ااین نعمت و توفیق خدمت ،باید همه تلاش خود برای نقشی كه میتوانند در جامعه مثمر ثمر باشند ،كمال بهره را ببرند.
وی با بیان اینكه سازمان صدا و سیما بدیل،نقطه تشابه و جانشینی ندارد ، تصریح كرد: در شرایطی كه فضای شایعه بیداد میكند، بایستی طوری حركت كرد و برنامهسازی نمود تا نه تنها یك كشاورز با امید و انگیزه به كار خود ادامه بدهد بلكه دانشآموز و نوجوان جامعه احساس غرور كرده و به نظام خود افتخار كند.
دكتر شاهآبادی ضمن اشاره به 5 گفتمان مطرح شده دكتر علی عسگری ریاست سازمان گفت: میبایست در تولید برنامههایمان به گفتمانهای دین و انقلاب اسلامی ،سبك زندگی اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، وحدت و انسجام ملی و همچنین گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینكه هدف همه دست اندركاران رادیو باید آوردن «رادیو» در جایی باشد كه كلامش منشاء نفوذ و اثر باشد ، تاكید كرد: یكی از شاخصهای توفیقات رسانهای این است كه شنوندههای خودش را اغنا كند.
شاهآبادی در بارهی شیوه های اجرایی مباحث علمی برنامهسازی به ابلاغ دستورالعمل مدیران شبكههای رادیویی برای سال 98 اشاره كرد و سخن از دستورالعمل بازمهندسی كنداكتور شبكههای رادیویی برد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، برنامههایی كه از آنتن هر شبكه رادیویی شنیده میشود، از جمیع جهات سنجیده شود.
برنامه باید هدفی معین و میزان اثر گذاری آن با جامعه هدف ، مشخص باشد .
وی بازنگری برنامهها را یكی از كارهای مهم سال آینده دانست و گفت: برای كیفیت آنتن و كارآمدی آن باید برای ابقاء برنامه تلاش كرد.
شاهآبادی در تعریف برنامه «برند» و «شاخص» با اشاره به اینكه برنامه «برند» در شبكه تعریف و تعیین میشود ، ادامه داد: هر شبكه رادیویی برای شناساندن بهترین برنامه خود به مخاطب، بایستی همه امكانات خود را بسیج كند.
وی خاطر نشان كرد : چنانچه رادیو ، قلهها و بزنگاههایی به نام برنامههای «شاخص» داشته باشد، میتواند با توجه به شرایط جامعه در لحظه قدرت اثر گذاری داشته و پیامی را در كمترین زمان صادر كند.
معاون صدای رسانه ملی در خصوص «امتداد پیام» زیاد صحبت شده است ،گفت: امتداد پیام فقط در فضای مجازی صورت نمیگیرد .اگر تمام تلاش یك اتاق فكر فقط در آنتن و فركانس خلاصه شود ،آن تلاش در لحظه تولد از بین میرود مگر در بهترین شرایط یك برنامه چقدر مخاطب میتواند داشته باشد؟برنامه ساز مادامی كه به امتداد پیام توجه و نظری ندارد،نمی تواند پیامی تولید كند.ما بایستی «قدرت انتخاب» به عناصر فضای مجازی بدهیم كه مهمترین قسمتهای برنامه را امتداد دهند.
شاهآبادی ادامه داد: تاكید من برای این موضوع كه «فضای مجازی» در شبكه باشد ، این نیست كه مدیر گروه و برنامه ساز در تولید فضای مجازی نقشی ندارند بلكه برنامهسازهم باید « مهارت »تولید قطعاتی را داشته باشد كه خوش بدرخشد، ضمن اینكه انتشار،بسط و گسترش آن با روشهایی است كه مدیر فضای مجازی آن را هدایت میكند.
وی با بیان اینكه در راستای تولید محتوای فضای مجازی خیلی عقب نیستیم گفت: بازخورد فضای مجازی به برنامهساز میگوید كه برنامهساز چه چیزی را تولید كند
معاون صدای رسانه ملی با بیان اینكه كار برنامهسازان رادیو تولید كتاب نیست ، تصریح كرد: تهیه موضوع كتاب از دل برنامهها معیار ، شاخص و اهرمی برای كیفیت و یكی از مولفههای امتداد پیام است.به دلیل اینكه بسیاری از برنامههای ما ظرفیت نوشتاری و تبدیل به كتاب را دارند و موضوع آن جالب است ، همچنین برای مخاطب ایجاد انگیزه میكند، می توان از این سبك برنامهها برای انتشار كتا ب بهره برد.
دكتر شاهآبادی خواستار این شد كه برنامهسازان در سال آینده به موضوع آسیبهای اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و با طراحی نقشه جامعی ،اقدامات موثری را بردارند.
در ادامه بعضی از مدیر گروههای شبكههای رادیویی در بارهی برنامههای شاخص، رویكردهای رادیو خصوصا در حوزه نقد،بحث «جریان سازی» ،آموزشهای تخصصی برای برنامهسازان، مرجع بودن واژهها و مباحث مرتبط با حوزه برنامهسازی به بیان دیدگاه و نقطه نظرات پرداختند.