یك پژوهشگر هنر: هنر انقلاب، صریح و بدون تكلف است

گودرزی دیباج گفت: هنر انقلاب صریح و بی پروا و بی تكلف است چراكه جریان انقلاب نیازمند بی پروایی و دمیدن انرژی در میان توده های مردم است.

1397/02/24
|
19:21

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع بررسی روند تحول هنر انقلاب در هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیك و مجسمه سازی با حضور دكتر مرتضی گودرزی دیباج هنرمند و نقاش، مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر از شبكه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.
گودرزی دیباج در ابتدا درباره مفهوم چیستی هنر انقلاب اسلامی ایران عنوان كرد: هنر انقلاب چندین وجه دارد و ما نیازمندیم كه یك بار هنر انقلاب را از نگاه فلسفی و نوع جهان بینی كه بر آن مترتب است بررسی كنیم.
وی افزود: هنر انقلاب نیازمند تبارشناسی و ریشه یابی هایی است كه می تواند ما را به متن اصلی انقلاب برساند.
این پژوهشگر حوزه هنر گفت: هنر انقلاب یعنی رفتن به حوزه خلق اثر كه متاثر از فضایی است كه با جریان نهضت انقلاب مردم در خلق، ارائه و فراز و نشیب ها همراهی كند. هنر انقلاب مجموعه ای از آثار هنرمندانی است كه در فراز و فرود های مختلف همراه با انقلاب هستند.
گودرزی دیباج درباره شروط هنر انقلاب عنوان كرد: هنر انقلاب هنری است كه با مردم همراهی می كند بنابراین هنری نیست كه به دنبال فضای فاخر و طبقه فرهیخته و انسان های پیچیده باشد.
وی ادامه داد: هنر انقلاب بی تكلف است چراكه می خواهد با توده مردم سخن بگوید لذا باید آرایه های خود را كم كند و عریان سخن بگوید. علاوه بر این هنر انقلاب صریح و بی پروا است چراكه جریان انقلاب نیازمند بی پروایی و دمیدن انرژی در میان توده های مردم است؛ بنابراین باید به سراغ بیان گری ها و نماد سازی های ساده برویم كه به ترجمه پیچیده ای نیاز نداشته باشد.
این پژوهشگر هنری مطرح كرد: آنچه كه با هنر بعد از انقلاب مواجه هستیم چندین نشانه دارد. ما با گستردگی فضاهای آموزشی رسمی و غیر رسمی و گسترش جمعیت با تنوع فراوانی از نظر گرایشات تخصصی هنری در بعد از انقلاب مواجه هستیم.
گودرزی دیباج با طرح یك سوال در این رابطه تصریح كرد: آیا این گستردگی به معنای تعمیق هنر در ایران است و می توان ادعا كرد كه گستردگی در حوزه هنر به امتداد تاریخی و تمدنی ما كمك می كند ؟ جواب منفی است. در حوزه آموزش و در حوزه حمایت از نوع هنری كه جاری است چنین مسئله ای وجود ندارد زیرا یكی از مولفه های مهم آن پاسخ دادن به نوعی دموكراسی در عالم هنر است.
وی در پایان مطلب یادآور شد: ما شاهد حجم فراوانی از جشنواره های هنری بعد از انقلاب كه هنوز هم وجود دارد هستیم. در این جشنواره ها به سمت نخبه پروری حركت نمی كنیم بلكه گویا قرار بر این است كه به یك جمعیتی پاسخ دهیم و متاسفانه عامل موفقیت جشنواره را جمعیت زیاد می دانیم درحالیكه باید كاری كنیم تا جامعه به دنبال حقیقت باشد.


دسترسی سریع