صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search
دسترسی سریع

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد : یکی از دلایل اصلی پایین بودن سطح کیفیت برخی از کالاهای ایرانی مستهلک بودن تکنولوژی مورد استفاده است که به دلیل نوسانات ارزی امکان مدرن سازی آن وجود ندارد.

برنامه " ضرب سکه " رادیو گفت و گو با موضوع نقش حیاتی زنان خانوار در حمایت از کالای ایرانی با حضور مهندس ثریا نجفی ، مدیریت سازندگی و کارآمدی سازمان بسیج زنان، مهدی حاجی وند ، کارشناس اقتصادی و دکتر محمدصادق بیجندی ، رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و عضو هیئت علمی و معاون جهاد دانشگاهی روانه آنتن شد.

ضرب سکه : با توجه به اینکه بانوان به برند اهمیت زیادی می دهند ، نقش این قشر از جامعه در برندسازی کالای ایرانی چیست؟

مهندس نجفی نیا : متاسفانه در داخل کشور یک اتفاق بسیار بد در مورد کالای ایرانی افتاده است این است که یک کالا در شروع تولید از کیفیت بالایی برخوردار است اما به مرور دچار افت می شود. کار تولیدکننده برای افرایش کیفیت کالا اهمیت زیادی دارد اما در کشور ما چقدر نسبت به یک کالا از سوی مصرف کننده بازخورد وجود دارد؟
در کشورهای خارجی زمانی که مشتریان یک کالا را خریداری می کنند ، مزایا و معایب محصول را در قالب پیام به تولیدکننده ارسال می کنند. اینجاست که نقش بانوان در برندسازی بسیار اهمیت دارد چرا که کالای خارجی هم در ابتدا برند نبوده است و در طول سال ها با توجه به پیشنهادات و نظرات مصرف کننده نقایص خود را برطرف کرده است. توجه داشته باشید وقتی هیچ پیامی از مشتری کالای ایرانی به تولید کننده ارسال نمی شود اصلاحی صورت نمی گیرد.
متاسفانه در خصوص خرید محصول داخلی برای جهیزیه و منزل هنور فرهنگسازی مناسب صورت نگرفته است.

ضرب سکه : آیا ثبات در بازار ارز در رشد و توسعه صنایع داخلی و رونق کسب و کار و کیفیت کالای داخلی موثر است؟

مهدی حاجی وند :اگر ارز برای ورود کالای خارجی مصرف شود قطعا در کیفیت کالای ایرانی تاثیر نخواهد داشت اما به طور قطع اگر نرخ ارز ثابت باشد تا تولیدکنندگان از ارز برای ورود تکنولوژی به کشور در راستای تولید کالای ایرانی بهره ببرند برای رشد و توسعه صنایع ایرانی بسیار تاثیر گذار است چرا که یکی از دلایل اصلی پایین بودن سطح کیفیت برخی از کالاهای ایرانی به خصوص در صنف پوشاک ، مستهلک و قدیمی بودن تکنولوژی مورد استفاده است.
نوسانات نرخ ارز تاثیرات بسیار زیادی در بازار بورس و سرمایه دارد چرا که بسیاری از شرکت های سازمان بورس صادرکننده هستند که با کسب و کار خود ارز وارد کشور می کنند و برخی از شرکت ها مواد اولیه خود را از خارج دریافت می کنند که نوسانات نرخ ارز در این مشاغل و در نهایت بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد.
همچنین زمانی که افراد برای خرید سهام به بازار بورس مراجعه می کنند با توجه به آینده سهام یک شرکت در نوسانات نرخ ارز ، اقدام به خرید می کنند بنابراین نرخ ارز در خرید و فروش نیز تاثیر خود را خواهد داشت.بنابراین ثابت بودن نرخ ارز در بسیاری از کسب و کار ها موثر خواهد بود.

ضرب سکه : با توجه به اینکه با فرهنگ سازی میتوان استفاده از کالای ایرانی را گسترش داد ، راهکار شما برای این موضوع چیست؟

محمدصادق بیجندی : برای این کار همه جامعه اعم از صدا وسیما ، آموزش و پرورش و ... باید دست در دست هم بدهیم تا به کمک یکدیگر جریان سازی کنیم.
خدمات پس از فروش یکی از راه های تبلیغات و فرهنگ سازی برای یک محصول تولیدی است اما متاسفانه این مولفه در محصولات ایرانی بسیار بسیار ضعیف است ، این در حالی است که وقتی شما کالای خارجی خریداری می کنید دائما در خصوص خدمات پس از فروش و رضایت مشتری سوال می شود و مورد پیگیری مستمر قرار می گیرد. بنابراین اینکه برندهای خارجی در کشور ما قوت گرفتند و برای خود جایی پیدا کردند از همین نقیصه بهره بردند و حاصل آن کالاهای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با مشابه خارجی اما بدون مشتری است.

ضرب سکه : به عنوان یک خانم خانه دار و مادر چگونه خانواده خود را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنیم؟

مهندس نجفی نیا : بخشی از آنچه که دیگران را به خرید کالای ایرانی ترغیب می کند ریشه در باور او دارد که این باور تا حد زیادی به روحیه جهادی ، انفاق و کمک کردن دیگران بازمی گردد.
برای اینکه کالای ایرانی را گسترش دهیم باید از کالای با کیفیت داخلی شروع کنیم. پس از خرید این محصول برند آن را جدا کنیم و محصول را در جلد یک برند معروف قرار دهیم.به عنوان مثال من خودکار تولید داخل را از پوسته اش جدا کردم و در داخل پوسته یک خودکار معروف قرار دادم و اعضای خانواده از آن استفاده کردند و پس از اتمام ، برند اصلی که ایرانی بود را معرفی کردم و آنها کیفیت را درک کردند. به این صورت کیفیت یک محصول ایرانی مشخص شد.
همچنین صدا و سیما در تبلیغ کالای ایرانی باید تشویق های ویژه داشته باشد چرا که دیدن و شنیدن در انتخاب یک کالا نقش اساسی دارند.

مهدی حاجی وند : اگر آینده شغلی فرزندانمان را در فروش کالای ایرانی بدانیم و توجه داشته باشیم سر پا بودن شرکت های ایرانی به سود ماست حتما کالای ایرانی خریداری خواهیم کرد. بنابراین باید بر برند ایرانی اصرار کنیم.
اگر بانوان ایرانی با کیفیت کالای ایرانی آشنایی داشته باشند می توانند با کلام خود آنها را به استفاده از این محصولات ترغیب کنند.

اخبار پربازدید

  • بررسی علل گرایش زنان به اعتیاد در مستند "پنجره"

  • قدم زدن در خیابان ایران با یاد حماسه سازان هم پیمان این سرزمین

  • شوخی با تعمیرکاران رادیاتور در «عصر صبا»

  • بررسی چگونگی و چرایی ترویج کتابخوانی برای زنان شهر نشین در «کتاب بان»

  • نقد و بررسی کتاب خوشنویسی اسلامی در «سیم و زر»

  • گفتگو با منوچهر صهبایی در وقتی خیال در میزند

  • نگاهی به اشعار عمران صلاحی در شاعر در آینه

  • پخش سریال جدید « قوطی کبریت» از « قوطی کبریت»

  • زندگی استاد ابوالحسن صبا در«ردپای قلم»

  • خبر خوش کانون پرورش فکری برای روشندلان؛ آمارانتشار کتاب به خط بریل افزایش یافته است